Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Jedzmy chwasty… na zdrowie

Chwasty najczęściej kojarzą nam się z niechcianymi roślinami, które są utrapieniem niejednego ogrodnika. Tymczasem, zamiast z nimi walczyć, warto ich... posmakować. Dawniej dziko rosnące rośliny, w kuchni wykorzystywane były głównie na przednówku, czyli w okresie gdy w gospodarstwach kończyły się nagromadzone zapasy żywności, a ludziom zaczynał doskwiera głód.

Beata Niedomagała

Nie dziwne więc, że jedli to, co tylko się do tego nadawało. Choć od tamtych czasów jakość życia znacznie się poprawiła, warto dostrzec bogactwo naszych łąk czy trawników i wzbogacić codzienną dietę o dzikie rośliny. Dzięki nim nasze potrawy staną się nie tylko oryginalne w smaku, ale również będą bogate w wiele cennych witamin i minerałów. Dzikie gatunki zbierane wczesną wiosną, albo po skoszeniu trawy, gdy rośliny odrastają, mogą okazać się o wiele bardziej wartościowe niż pojawiające się w tym samym czasie w sprzedaży nowalijki. Te ostatnie pochodzą z upraw szklarniowych, w których często używa się szkodliwych dla naszego zdrowia nawozów azotowych. Po zimie, kiedy nasz organizm najbardziej odczuwa brak witamin, warto odkryć kulinarny potencjał, jaki tkwi w dziko rosnących roślinach. Popularna pokrzywa, znana już od starożytności ze swoich właściwości leczniczych, zawiera w swoich liściach takie cenne witaminy jak A, C, E, witaminy z grupy B czy K, a także potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu minerały (m.in. wapń, potas, żelazo, magnez i krzem). W ostatnich latach badacze skupiali swoją uwagę przede wszystkim na korzystnym wpływie pokrzywy zwyczajnej na alergię, artretyzm czy cukrzycę. Równie bogaty w witaminy i minerały jest popularny w naszych ogrodach chwast - podagrycznik. Ta zwana potocznie kurzą stopką roślina ma również wiele prozdrowotnych właściwości, w tym przeciwzapalne i antybakteryjne. Zgodnie ze swą nazwą, podagrycznik może być stosowany w leczeniu podagry. Anglicy nazywają go zielem świętego Gerarda - patrona osób chorych na choroby reumatyczne.Zaczynając naszą kulinarną przygodę z chwastami, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • nie zrywajmy rośliny, jeśli nie jesteśmy pewni czy to ta, której szukamy,

  • rośliny zbieramy w miejscach oddalonych od dróg, terenów przemysłowych czy pól, na których mogą być stosowane nawozy sztuczne,

  • dzikie rośliny najlepiej zbierać wczesną wiosną lub kiedy odrastają po skoszeniu. Choć można je jeść przez cały sezon wegetacyjny, najlepiej smakują młode, delikatne części roślin,

  • jeśli pozyskujemy je z dzikich siedlisk, nie wyrywajmy całej rośliny, zbierajmy tyle, ile potrzebujemy. Pamiętajmy, że kwiaty to także stołówka dla owadów zapylających, więc jeśli są nam potrzebne do przygotowania dania, nie zrywajmy wszystkich jakie znajdziemy,

  • rośliny najlepiej zbierać do wiklinowego koszyka lub papierowej torby, a po zebraniu przechowywać w lodówce w wilgotnej szmatce.

Na początek „zaprośmy” do naszej kuchni rośliny które dobrze znamy, takie jak: pokrzywa, mniszek lekarski, koniczyna czy stokrotka. Bez problemu znajdziemy wiele ciekawych przepisów na oryginalne i smaczne potrawy w książkach i Internecie. Pesto z podagrycznika, marynowane pączki mniszka, sałatka ze stokrotek, tarta z pokrzywą czy konfitura z płatków fiołków – już same nazwy tych dań zachęcają do eksperymentowania z dziką kuchnią. Na zachętę podaję wypróbowany przeze mnie przepis, na prosty w przygotowaniu, ale za to smaczny i zdrowy koktajl z kwiatów mniszka: z 4 kwiatów mniszka wyrywamy, a następnie siekamy żółte płatki. Dodajemy je do 200 ml mleka i pokrojonego banana, i wszystkie składniki miksujemy. Taki odżywczy napój, dzięki obecności kwiatów mniszka, zawiera karotenoidy, które między innymi chronią nasz organizm przed rozwojem chorób nowotworowych czy miażdżycy. Jedzmy więc chwasty na zdrowie.