Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Zasady zdrowego odżywiania

Prawidłowe żywienie polega na całkowitym pokryciu zapotrzebowania naszego organizmu na energię oraz wszystkie niezbędne składniki pokarmowe.

Od dawna wiadomo, że troska o właściwe, zdrowe odżywianie jest ważna dla prawidłowego wzrastania oraz utrzymania dobrego stanu zdrowia. Pozwala uniknąć wielu chorób, które rozwijają się niekiedy przez wiele lat jako skutek spożywania nadmiernej lub zbyt małej ilości określonych składników pokarmowych. Regularność posiłków sprzyja dostarczeniu odpowiedniej ilości energii w ciągu dnia i wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie, koncentrację oraz utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Najlepiej spożywajmy między 3 a 5 posiłków dziennie. Jeśli posiłki są bardziej obfite, wystarczy śniadanie, obiad i kolacja. Odpowiednie, zdrowe żywienie jest często podstawową metodą leczenia wielu chorób, zalecaną również wówczas, gdy konieczne jest stosowanie leków. W dzisiejszych czasach dużym problemem są choroby przewlekłe rozwijające się z powodu przejedzenia, czego konsekwencją jest nadwaga i otyłość, oraz towarzyszące im zaburzenia metaboliczne.

Aktywność fizyczna

Pamiętajmy o aktywności fizycznej, która ma kluczowe znaczenie w utrzymaniu naszego organizmu w zdrowiu i dobrej formie. Zaleca się 30-45 minut aktywności fizycznej dziennie i warto poświęcić ten czas choćby na zwykły spacer. Niezbędnym elementem naszej diety są warzywa i owoce, które mają ogromne znaczenie dla poprawnego funkcjonowania organizmu. Należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji – 3/4 zalecanej porcji należy uzupełnić warzywami, a jedynie 1/4 owocami. Owoce zawierają cukry proste tzw. fruktozę i dlatego ich spożycie należy kontrolować. Zaleca się spożywanie owoców w godzinach porannych, a unikanie późnym popołudniem i wieczorem. W tym czasie organizm spowalnia metabolizm, a dostarczane mu cukry proste odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej. Te same cukry proste są natomiast zalecane w pierwszej połowie dnia, gdyż szybko dostarczają energię, pobudzając mózg do pracy. Owoce i warzywa są źródłem witamin, minerałów i przeciwutleniaczy: karotenoidów czy polifenoli. Dzięki temu wspomagają odporność naszego organizmu, chronią przed chorobami cywilizacyjnymi, w tym przed chorobami układu krążenia i nowotworami, zmniejszają ryzyko insulinooporności i cukrzycy oraz pomagają w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Nie zapominajmy o spożyciu mleka i wytwarzane z niego przetwory – sery, jogurty i maślanki. Dostarczają one bowiem wapń i witaminę D. Ryby, jaja, mięso i nasiona roślin strączkowych, stanowią źródło białka. Najważniejsze, abyśmy spożywali posiłki regularnie, w krótkich odstępach czasu. Przyjmuje się, że optymalna przerwa pomiędzy kolejnymi posiłkami powinna wynosić od trzech do czterech godzin. Warto pamiętać, że pierwszy posiłek, czyli śniadanie powinniśmy zjeść najpóźniej godzinę po przebudzeniu, natomiast ostatni posiłek zaleca na trzy lub cztery godziny przed snem i powinien być lekkostrawny. Trzymając się takiego rytmu, nie tylko zachowamy piękną sylwetkę, ale też uchronimy się przed chorobami metabolicznymi. Zbyt długie przerwy między posiłkami prowadzą bowiem do odkładania się tkanki tłuszczowej i zaburzeń metabolicznych.

Zdrowa dieta

W codziennej zdrowej diecie nie powinno zabraknąć produktów zbożowych. Zawierają one bowiem dużo błonnika, który choć nie jest przyswajany przez organizm człowieka, pełni ważną funkcje: poprawia perystaltykę jelit, ułatwia wypróżnianie, ogranicza wchłanianie tłuszczu, dzięki czemu obniża cholesterol, a ponadto zmniejszania wahania poziomu cukru we krwi. Należy wiedzieć, po jakie produkty zbożowe warto sięgać, aby miały one właściwy wpływ na nasz organizm. Sklepowe półki uginają się od różnych rodzajów płatków śniadaniowych, mąki, pieczywa, makaronów, ryżu czy kasz. Najbogatsze w składniki odżywcze są produkty z pełnego przemiału, powstające ze zmielonego całego ziarna, nieoczyszczonego z łuski. W związku z tym najlepsze będą właśnie produkty pełnoziarniste, takie jak razowe pieczywo i makarony. Przez wiele lat węglowodany w postaci produktów zbożowych były propagowane jako najważniejszy element zdrowej diety i podstawowe źródło energii.

Powinniśmy dążyć do ograniczenia spożycia cukrów prostych, które wchodzą w skład wielu gotowych produktów spożywanych. Podobnie wygląda kwestia soli, spożycie której w Polsce trzykrotnie przekracza zalecaną normę do 5 g dziennie. Sól jest głównym źródłem jonów sodu, które pełnią ważne funkcje w naszym organizmie. Uczestniczą w utrzymaniu stałego ciśnienia krwi, prawidłowej gospodarki wodnej, a także są niezbędne w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Spożywanie soli w nadmiernych ilościach mocno obciąża układ krążenia, powodując nadciśnienie, niewydolność serca oraz zwiększając ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Do przekroczenia zalecanej dawki dochodzi między innymi dlatego, że sól, podobnie jak cukier, jest obecna w wielu gotowych produktach, z czego często nie zdajemy sobie sprawy. Dlatego tak ważne jest ograniczanie soli w codziennej diecie i zastępowanie jej ziołami, które doskonale wzbogacają smak potraw, a ponadto mogą przyspieszać metabolizm oraz wspomagać oczyszczanie wątroby. Zdrowe nawyki żywieniowe zapobiegną poważnym chorobom cywilizacyjnym.

Lek. med. Wojciech Borkowski

 Specjalista medycyny rodzinnej

Lipiec 2020
P W Ś C Pt S N
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Sytuacja na bielańskich ulicach

Warszawa, Nasze Bielany