Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Seniorze, ćwicz swój umysł!

Treningi umysłu to świetna propozycja aktywności i regularnych ćwiczeń dla osób starszych. Zwłaszcza w okresie epidemii.

Badania psychologiczne prowadzone przez norweskiego profesora psychologii Atle Dyregrova nad zagadnieniem izolacji pokazują, że sytuacja ta ma znaczące i negatywne konsekwencje dla naszej psychiki: strach, gniew i natrętne myśli. Źródłem stresu są głównie nuda, samotność, dezinformacja i problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego. Uczucia te mogę
być szczególnie trudne dla starszych, którzy należą do grupy najbardziej narażonej na ciężki przebieg choroby i dla których ograniczenia dnia codziennego są najbardziej restrykcyjne. A jakie są jego rady na poradzenie sobie z odosobnieniem? Według Dyregrova bardzo ważne są kontakty społeczne przez telefon lub internet i powinny być one stałym punktem dnia! Działania, rutyna i plan to elementy, które nadają kształt i sens naszym dniom, dają nam stabilność i poczucie bezpieczeństwa. Możemy ten czas wykorzystać na swoją korzyść np. ćwicząc regularnie lub robiąc coś, na co wcześniej nie mieliśmy czasu. Jedną z takich propozycji dla osób starszych są treningi umysłu. Badania potwierdzają, że regularny trening umysłu może opóźnić objawy demencji o 5 lat! Ćwiczenia intelektualne przyczyniają się do wytwarzania nowych połączeń w mózgu, a zatem do poprawy sprawności przewodzenia bodźców. Dlatego też zmuszajmy nasz umysł do wysiłku intelektualnego! Celem treningu umysłu jest profilaktyka czyli aktywizacja procesów poznawczych (m.in. pamięci, uwagi, kojarzenia przyczynowo-skutkowego, szybkości myślenia, mowy), aby utrzymać najlepsze ich funkcjonowanie oraz przeciwdziałać zaburzeniom pamięci. Ważna jest systematyczność i różnorodność, minimum 30 minut dziennie 2-3 razy w tygodniu. A oto kilka propozycji ćwiczeń:

TECHNIKI WYOBRAŻENIOWE

Czy zamknąłem drzwi?” - chowając klucze do kieszeni wykonaj jakiś nietypowy ruch, np. podrzuć je w ręku. Nasz mózg lepiej zapamiętuje obiekty, kiedy są przedmiotem działania.
Gdzie są moje dokumenty?” - np. odkładając kartkę na półkę, wyobraźmy sobie, że akurat pod jej ciężarem półka wygina się i pęka. To przejaskrawione spojrzenie pomoże szybciej przypomnieć sobie, gdzie położyliśmy ważną kartkę.

ĆWICZENIA TYPU ZAPOMNII I POWTÓRZ

Wykorzystaj to, co masz w domu. Otwórz dowolna gazetę ze zdjęciem, przyjrzyj się fotografii i staraj się zapamiętać jak najwięcej szczegółów.
Łatwiejszy wariant: po chwili zakryj i spróbuj powtórzyć, co na nim widziałeś.
Trudniejszy wariant: pójdź zrobić herbatę lub inną czynność. Wróć i wypisz, co zapamiętałeś (oczywiście bez patrzenia na zdjęcie).

ĆWICZENIA UWAGI
Wszystkie ćwiczenia polegające na „Znajdź 10 różnic” - dostępne w każdym kiosku.

ĆWICZENIA PAMIĘCI OPERACYJNEJ

Pomyśl jakieś słowo i spróbuj przeliterować je w pamięci od końca do początku (wspak, nie patrząc na kartkę), np. LOTKA, czyli AKTOL, KOMPROMIS – SIORPMOK.

Odejmowanie w pamięci, np. od 248 odjąć 7 i od tego co wyjdzie odejmij 7, i od tego co wyjdzie odejmij 7 i idąc w dół od każdego wyniku odejmuj po 7 (im wyższa cyfra tym trudniej, np. 2486)

 

ĆWICZENIA JĘZYKOWE

Wypisz na kartce długie słowo, np: NIEPRAWDOPODOBNY i staraj się ułożyć jak najwięcej nowych słów, z liter występujących w tym słowie. (propozycja innych długich wyrazów: temperatura, termostatyczny, ukontentowany). Wypisz jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od podanych sylab (poniżej jedynie przykładowe – możesz sam wypisać na kartce dowolne sylaby): tele, ru, ze, zu, kro, ri, ko, tru, fe. Wypisz w ciągu trzech minut jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się od litery: o, p, t, w, r, z. Samodzielnie wymyślaj litery i trenuj. Teraz, przez 3 minuty wypisz jak najwięcej słów na literę. Łańcuszek skojarzeń - Napisz jakieś słowo, wymyśl do niego skojarzenie, do ostatniego kolejne skojarzenie i tak dalej wymyślaj sekwencje, aż zapełnisz całą kartkę – pobudza to wyobraźnię i elastyczność myślenia, np. optymizm – słońce (teraz skojarzenie do słowa słońce) – lato – wakacje – podróż – samochód – relaks - …. itd. Wypisz jak najwięcej słów w podanej kategorii: ostre i okrągłe, błyszczące i twarde, czerwone i mokre, etc. Możesz wymyślić różne kategorie i starać się wypisać jak najwięcej słów.

ĆWICZENIA KOORDYNACJI PSYCHORUCHOWEJ

 

Wykonuj prawą stopą przejście z pięty na palce i z powrotem oraz w tym samym czasie lewą stopą z palców na piętę. Do wcześniejszego ćwiczenia dodaj wykonywanie pionowej kreski prawą ręką w powietrzu. Rysuj jednocześnie prawą ręką pionową kreskę, a lewą – poziomą. W tym samym czasie jedną ręką rysuj trójkąt (wierzchołkiem do góry) a drugą – trójkąt odwrócony (wierzchołkiem do dołu). Dotykaj kciukiem prawej ręki do opuszki każdego palca prawej ręki (zaczynaj od palca wskazującego) i jednocześnie dotykanie kciukiem lewej ręki do opuszki każdego palca lewej ręki (zaczynając od palca małego). Wykorzystując własną kreatywność każde z ćwiczeń można dowolnie rozwijać. Ale najważniejsze są różnorodność i systematyczność! Ćwiczenia nie zastąpią nam kontaktów z bliskimi, ale pozwolą aktywnie i produktywnie spędzić wolny czas z korzyścią dla własnego umysłu. Powodzenia! Jeśli potrzebujecie pomocy lub macie pytania, prosimy o kontakt z fundacją Projekt Starsi, tel. 537-375-505.

 

 

Magdalena Rutkiewicz, Karolina Jurga

Fundacja Projekt Starsi

_____________

Tekst powstał w ramach projektu Pamięć Zadbana, realizowanego przez Fundację Projekt Starsi i finansowanego ze środków budżetu Województwa Mazowieckiego i obejmował: wykłady, badania pamięci i treningi umysłu. Ko

 

 

 

Marzec 2021
P W Ś C Pt S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Sytuacja na bielańskich ulicach

Warszawa, Nasze Bielany