Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 

Radni i Zarząd Dzielnicy Bielany chcą zmian w funkcjonowaniu lotniska Warszawa-Babice

Na ostatniej sesji (13 czerwca) Radni Dzielnicy Bielany przyjęli stanowisko w sprawie funkcjonowania lotniska Warszawa-Babice. Domagają się ograniczenia funkcjonowania lotniska – szczególnie lotów komercyjnych, które zakłócają spokój mieszkańców Bielan i mogą stanowić zagrożenie dla ich zdrowia.

Wychodząc naprzeciw postulatom mieszkańców, dzielnicowy radny Daniel Pieniek, który jest przewodniczącym Komisji Architektury, Planowania Przestrzennego i Ochrony Środowiska, zawnioskował o konieczność przyjęcia stanowiska w sprawie funkcjonowania lotniska Warszawa-Babice. Postulaty zawarte w stanowisku popiera również Zarząd Dzielnicy Bielany.

Na sesję licznie przybyli mieszkańcy i przedstawiciele stowarzyszenia Ciche Niebo Nad Warszawą. Opowiadali o uciążliwościach i zagrożeniach związanych z olbrzymią liczbą lotów na terenie naszej dzielnicy. Należy podkreślić, że zarówno mieszkańcy, jak i rada oraz zarząd nie chcą zamknięcia lotniska. Oczekują, że Centrum Usług Logistycznych, które zarządza lotniskiem, jak i Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, któremu ono podlega, zlikwidują uciążliwości i zagrożenia generowane głównie przez samoloty komercyjne. 

– Rozumiemy, że lotnisko jest potrzebne dla służb porządku publicznego czyli pogotowia lotniczego i policji, a w razie konieczności wojska. Natomiast domagamy się ograniczenia korzystania z obiektu przez samoloty cywilne, należące do prywatnych właścicieli hangarujących maszyny na lotnisku i przylatujących z innych lotnisk oraz loty szkoleniowe prywatnych ośrodków szkolenia, loty szkoleniowe Aeroklubu Warszawskiego i innych prywatnych przewoźników. Stanowią one ok. 80-90% wszystkich lotów i to one uprzykrzają życie naszym mieszkańcom – mówi Daniel Pieniek, radny Dzielnicy Bielany. 

– Co istotne okazało się, że duża część samolotów używa paliwa ołowiowego, które od dawna jest zabronione dla wszelkich pojazdów poruszających się po drogach. W związku z tym istnieje realne zagrożenie dla zdrowia naszych mieszkańców. Nie możemy pozwolić na to, aby hobby w sumie niewielkiej grupy osób miało negatywny wpływ na komfort życia i przede wszystkim zdrowia mieszkańców Bielan i sąsiednich dzielnic. Należy podkreślić, że w zasięgu oddziaływania lotniska zamieszkuje przeszło 300 tys. osób! Dlatego w pełni popieram stanowisko Rady i będziemy domagać się jak najszybszej likwidacji lotów komercyjnych – mówi Tomasz Mencina, Burmistrz Dzielnicy Bielany.

W stanowisku Rada Dzielnicy Bielany podkreśla m.in.:

  • konieczność jak najszybszego podjęcia zdecydowanych działań mających na celu likwidacje prywatnego ruchu lotniczego, w pierwszej kolejności szkolenia lotniczego na lotnisku Warszawa-Babice;
  • ograniczenia funkcjonowania lotniska wyłącznie do samolotów służb publicznych, co wiąże się z koniecznością zniwelowania nadmiernego poziomu hałasu, oddziaływującego negatywnie na codzienne funkcjonowanie mieszkańców;
  • szkoleniowe loty szybowców bezpośrednio ponad strefą zamieszkaną generują zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców tejże strefy;
  • uciążliwość związana z permanentnym hałasem i potencjalnym zagrożeniem, wynika z faktu, że  przeloty o charakterze komercyjnym i szkoleniowym odbywają się na niewielkiej wysokości ponad domami;
  • częstotliwość przelotów oscyluje w granicach ponad 100, a w szczególnych okresach nawet do 500 dziennie;
  • hałas  w obszarze kręgu nadlotniskowego przekracza obowiązujące normy, określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dn.14 czerwca 2007 (Dz.U. nr 120, poz. 8, 26);
  • hałas generowany przez lotnisko wpływa destrukcyjnie na ekosystem Puszczy Kampinoskiej, jak również rezerwatu przyrody Las Bielański – obszaru Natura 2000;
  • priorytetem jest likwidacja ruchu samolotów cywilnych w jak najkrótszym czasie.

Radni Dzielnicy Bielany jednogłośnie zagłosowali za przyjęciem ww. stanowiska. Władze dzielnicy oczekują, że instytucje odpowiedzialne za lotnisko podejmą jak najszybsze działania zmierzające do minimalizacji, a w konsekwencji do likwidacji lotów komercyjnych.

Podczas sesji prezentację wygłosił również przedstawiciel Cichego Nieba Nad Warszawą.

Oto niektóre z zaprezentowanych danych:

  • liczba startów i lądowań na Bemowie przekracza 500 dziennie. To więcej niż na Lotnisku Chopina;
  • rocznie Lotnisko Warszaw-Babice rejestruje 35 000 do 40 000 operacji lotniczych. Dla porównania na Lotnisku Chopina jest to 157 000. operacji lotniczych;
  • 90% operacji lotniczych na lotnisku dokonywanych jest przez lotnictwo cywilne;
  • większość samolotów z lotniska nigdzie nie leci. Startują, oblatują krąg, na chwilę przyziemiają i kręcą kolejne kółko;
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego planował zamknąć lotnisko, uznając, że nie można prowadzić szkoleń nad terenami zabudowanymi ze względów bezpieczeństwa.
Maj 2020
P W Ś C Pt S N
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Sytuacja na bielańskich ulicach

Warszawa, Nasze Bielany