Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

26. Międzynarodowy Festiwal Sztuka Ulicy na Bielanach

Przez tegoroczny pierwszy letni weekend (23-24 czerwca 2018 r.) Dzielnica Bielany gościła 26. Międzynarodowy Festiwal Sztuka Ulicy. Tym razem na skwerze niedaleko metra Słodowiec zaprezentowane zostały dwa teatry.

Wpierwszym dniu odbyło się przedstawienie Lwowskiego Akademickiego Teatru „Woskresinnia”, który wystawił spektakl „Mewa” w reżyserii Jarosława Fedoryszyna.

Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia powstał we Lwowie w 1990 roku na fali transformacji społecznej i odzyskania niepodległości przez Ukrainę. Zespół został stworzony w wyniku porozumienia młodych aktorów z różnych ukraińskich miast, a na jego czele stanął Jarosław Fedoryszyn.

„Mewa” to autorska interpretacja arcydzieła Antoniego Czechowa. Na pozór opowiada o młodym mężczyźnie, którego cała seria niepowodzeń pisarskich oraz miłosnych doprowadza w konsekwencji do samobójstwa, ale właściwie sztuka jest komedią o przemijaniu czasu, o młodości i idealizmie, udaremnionych sarkastycznie przez starość i doświadczenie.

To spektakl o młodych artystach o odmiennym spojrzeniu na życie, o starszym pokoleniu gorliwie strzegącym swoich dawnych stanowisk, o niesłychanej miłości, o poszukiwaniu sensu życia, także w sztuce.

*  *  *

Drugiego dnia festiwalu zaprezentowano przedstawienie polskiego Teatru Klinika Lalek ze spektaklem „Cyrk bez przemocy”.

Klinika Lalek wystawia spektakle w przestrzeniach zamkniętych oraz realizuje efektowne parady uliczne, wielkie widowiska plenerowe, akcje plastyczne, warsztaty i przedstawienia dla dzieci. Tworzywem spektakli jest aktor i lalka – współistniejące ze sobą i obok siebie i razem tworzące postaci sceniczne. Sferę wizualną działań teatralnych stanowią charakterystyczne ogromne lalki animowane od wewnątrz, inspirowane kukłami Bread and Puppet Theatre, drewniane maski, gigantyczne jeżdżące machiny-wehikuły (rower i lokomotywa), różne instalacje, flagi oraz ogień.

Cyrk bez przemocy to inaczej cyrk bez udziału zwierząt. To projekt, w którym w zaskakujący sposób łączą się i przenikają elementy sztuki cyrkowej oraz teatralnej. Nawiązując do bogatej tradycji widowiska cyrkowego, twórcy wprowadzają do niego nową jakość. Dzięki korzystaniu z ciekawych technik sztuki lalkarskiej eksponują piękno teatru lalek, a poprzez wyeliminowanie cierpienia zwierząt manifestują poszanowanie dla istot żywych.

*  *  *

Honorowy patronat na Festiwalem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

26. Międzynarodowy Festiwal Sztuka Ulicy dofinansowano ze środków m.st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerem Festiwalu były Dzielnica Ochota i Dzielnica Bielany m.st. Warszawy, Ośrodek Kultury Ochoty, Bielański Ośrodek Kultury oraz Plac Defilad/ STUDIO teatrgaleria.

Patroni medialni: TVP Warszawa, Radio Dla Ciebie, Przewodnik In Your Pocket, Przewodnik The Visitor, Magazyn Warszawski Miasto, Ciekawie.org, Kulturalnie.waw.pl, Mówiąnamieście.pl, Warszawa.pl, Teatrdlawas.pl, Tearalia.com.pl, E-teatr.pl, City Poster.

Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie Scena 96.

Sławomir Kuczmierowski

Międzynarodowy Festiwal Sztuka Ulicy