Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Rewolucja w edukacji na Bielanach

Podczas wakacji w ramach Laboratorium Edukacji Przedsiębiorczej odbyły się nietypowe zajęcia dla dzieci i młodzieży korzystających z akcji „Lato w mieście”. Niezwykłe lekcje oparte na metodzie STEAM zorganizował Bielański Integrator Przedsiębiorczych.

Innowacyjna warsztatowa formuła przykuła uwagę i spotkała się z entuzjazmem uczestników.

Podobne warsztaty dotyczące metody STEAM zorganizowano dla nauczycieli i wychowawców. Integrator planuje w nowym roku szkolnym umożliwić uczestnictwo w projekcie wszystkim szkołom publicznym z naszej dzielnicy.

Chcąc przybliżyć czytelnikom ciekawe i nowoczesne metody nauki rozmawiamy z Katarzyną Trojańską z firmy Extra Klasa, która jest neuropedagogiem, trenerem edukacyjnym i doradcą metodycznym oraz współautorką pierwszej w Europie książki poświęconej edukacji w nurcie STEAM. Więcej informacji o metodzie STEAM na stronie kasiatrojanska.pl.

Czym jest metoda STEAM?

STEAM to model edukacyjny znany na świecie od kilku lat. Jego celem jest przede wszystkim za-spokojenie potrzeb gospodarki XXI wieku poprzez rozwój kompetencji przyszłości.

Czym są kompetencje przyszłości?

Żyjemy dziś w świecie dynamicznych zmian i trudno przewidzieć jaki świat zastaną nasze dzisiejsze dzieci u progu swojej dorosłość. Zadaniem edukacji jest zatem to, aby umożliwić tym bardzo młodym ludziom rozwój pewnych uniwersalnych kompetencji, które pozwolą im odnaleźć się w świecie, jaki na nich czeka w przyszłości, o której dzisiaj wielu rzeczy jeszcze nie wiemy. Kompetencje przyszłości to m.in. samodzielność, odpowiedzialność, kreatywność, pewność siebie, umiejętność logicznego myślenia i współpracy.

W jaki sposób działa Model STEAM, że jest tak skuteczny w rozwijaniu tych umiejętności?

Model STEAM polega na realizacji praktycznych projektów. W ich ramach łączy się 5 kluczowych bloków tematycznych: naukę, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę. STEAM-owe lekcje uczą jak łączyć myślenie naukowca i technologa z kreatywnością artysty czy projektanta.

Dlaczego STEAM jest innowacyjny w stosunku do innych metod edukacyjnych?

Podczas klasycznych zajęć szkolnych dominują metody podawcze. STEAM natomiast stawia na praktyczne działanie.  Uczniowie realizują projekty samodzielnie. Poszukują informacji, które następnie mogą łączyć z własnymi doświadczeniami. Nauczyciel stanowi tylko wsparcie w eksperymentowaniu i odkrywaniu. Nie podaje gotowych rozwiązań.

STEAM – to edukacja osadzona w bliskich uczniowi realiach życia i szukająca rozwiązań rzeczywistych problemów istniejących w otaczającym świecie. To nowoczesna, projektowa edukacja globalna, przypominająca metody nauczania stosowane w Skandynawii.

Czy STEAM-owe lekcje podobały się uczniom i nauczycielom?

W pilotażowym projekcie na Bielanach wzięło udział blisko 130 dzieci i większość z nich była zachwycona i szczerze zainteresowana, pomimo wakacyjnej aury na zewnątrz. Dzieci wyraziły się jasno: bardzo chcemy mieć takie zajęcia w szkołach. Nauczyciele i wychowawcy również wyrazili bardzo duże zainteresowanie oraz gotowość do dalszej współpracy i doskonalenia własnego warsztatu pracy.

Agata Bona