Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Międzynarodowy Program Global Scholars w SP 289

Czym jest woda wirtualna? Ile wody zużywasz na dobę oraz rocznie? Jak zmiany klimatu wpłyną na funkcjonowanie Warszawy? Co wspólnego ma właściwa segregacja odpadów z jakością wody?...

Otych zagadnieniach dyskutowała grupa uczniów z klas VI i VII ze SP 289, uczestnicząca w Międzynarodowym Programie Global Scholars, który jest jednym z działań Global Cities, funkcjonującego w ramach organizacji Bloomberg Philathropies z siedzibą w Nowym Jorku i jest prowadzony w języku angielskim. Tegoroczna edycja dotyczy tematu „World of Water” i jest realizowana w SP 289 przez Renatę Sujkę, nauczycielkę języka angielskiego oraz Roberta Dudzińskiego, nauczyciela informatyki. Podczas realizacji programu uczniowie współpracują na bezpiecznej platformie internetowej z rówieśnikami z Hiszpanii, USA, Indii, Tajwanu i Włoch.

Działania uczniowskie obejmują wymianę postów z rówieśnikami z zagranicy na forum dyskusyjnym programu, analizę artykułów i ćwiczenia leksykalne w specjalnie przygotowanym zeszycie ćwiczeń, prace projektowe w nowoczesnych, niestandardowych aplikacjach, przeprowadzanie lokalnych sondaży, dyskusje na temat zamieszczonych na platformie nagrań wideo oraz  wyszukiwanie informacji na stronach internetowych.

Program w znaczący sposób poszerzył świadomość ekologiczną uczestników. Wśród zagadnień omawianych na zajęciach znalazły się m.in. znaczenie wody w kulturze, prawidłowej diecie i higienie; kampanie społeczne związane z bezpiecznym wypoczynkiem nad wodą; źródła wody pitnej w Warszawie; techniki uzdatniania wody; wyzwania w dostarczaniu czystej,  bezpiecznej wody, rola wynalazku wc w zapobieganiu epidemiom oraz zasada 5R (refuse, reduce, reuse, repair, recycle) jako skuteczna metoda gospodarowania odpadami i zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska.

Do najciekawszych zadań uczniowskich należały: audyt na temat korzystania z wody w szkole, videoczaty z dziećmi z innych krajów, kalkulacja ilości zużycia wody (również wirtualnej) w danym  przedziale czasu, gra planszowa Water Security Game, występowanie w roli burmistrzów miast, podejmujących istotne decyzje dotyczące środowiska naturalnego, a także przeprowadzenie w szkole zajęć na temat plastikowych odpadów oraz segregacji śmieci w ramach projektu „akcja społeczna”. Na szczególną uwagę zasługują inicjatywy wyłącznie uczniowskie – wywiady z prezydentem m.st. Warszawy Rafałem Trzaskowskim,  zastępcą rzecznika prasowego MPWiK, Martą Pytkowską oraz prezesem zarządu MPWiK, Renatą Tomusiak, dotyczące jakości wody oraz instalacji wodociągowej w W-wie, przeprowadzone przez dzieci podczas  pikniku MPWiK z okazji Światowego Dnia Wody.

Tego typu działania umożliwiają dzieciom nabywanie ważnych kompetencji. Poprzez udział w programie uczniowie rozwinęli umiejętność komunikacji w języku angielskim, ćwiczyli wykorzystanie nowoczesnych technologii, a przede wszystkim uczyli się kluczowych we współczesnym świecie postaw proekologicznych. SP 289 planuje udział w kolejnej edycji programu Global Scholars w następnym roku szkolnym.

Renata Sujka