Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Wybiegaj zdrowie na Bielanach

W dobie koronawirusa wzmacnianie odporności naszego organizmu powinno być dla każdego z nas priorytetowe. Oczywiście najskuteczniejszą bronią, która pomoże nam uchronić się przed zakażeniem COVID-19 są szczepienia i stosowanie się do obowiązujących obostrzeń sanitarnych.

Możemy dodatkowo zadbać o naszą odporność na kilka sposobów.

Beata Niedomagała

Pamiętajmy, że za stan naszego układu immunologicznego odpowiada cały organizm – zarówno jego stan fizyczny, jak i psychiczny. Jednym z kluczowych czynników, mających znaczący wpływ na wzmocnienie zdolności naszego organizmu do obrony przed czynnikami chorobotwórczymi, jest regularny wysiłek fizyczny. W listopadzie 2020 roku opublikowane zostały nowe rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące aktywności fizycznej. Zgodnie z tymi wytycznymi dorośli (18–64 lata) powinni wykonywać aktywność fizyczną o umiarkowanej intensywności przez 150–300 minut tygodniowo lub o dużej intensywności przez 75–150 minut. Dzieci i młodzież potrzebują przynajmniej 60 minut ruchu dziennie. Osoby po 65. roku życia, a także osoby z niepełnosprawnościami czy chorobami przewlekłymi, powinny zachować szczególną ostrożność i przed podjęciem ćwiczeń skonsultować się z lekarzem. Szczególnie zalecane są ćwiczenia aerobowe i wzmacniające mięśnie.

Do biegu!

Jedną z coraz bardziej popularnych i łatwo dostępnych form aktywności fizycznej jest bieganie. Z własnego doświadczenia i z rozmów ze znajomymi biegaczami wiem, że regularne uprawianie tej formy ruchu wyraźnie poprawia samopoczucie i jednocześnie zmniejsza podatność organizmu na choroby. Ponadto sport ten wzmacnia nie tylko nasz układ ruchu, lecz także układ sercowo-naczyniowy. Regularne bieganie poprawia naszą kondycję, obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu, a tym samym obniża ryzyko chorób serca i usprawnia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych. Jest to sport relatywnie tani, jeśli biegamy rekreacyjnie. Jedyny wydatek, który ponosimy związany jest z odpowiednim ubiorem. Nie potrzebujemy dużej ilości sprzętu i nie musimy długo się przygotowywać, aby iść pobiegać. Jedyną niezbędną rzeczą są buty, zaprojektowane specjalnie z myślą o bieganiu, oraz odpowiedni, wygodny strój, który chroni organizm przed przegrzaniem lub wychłodzeniem. Niektóre akcesoria mogą nam się przydać, jeśli chcemy zwiększyć swój komfort i poprawić wyniki, ale nie są one niezbędne. Biegamy wtedy, kiedy mamy na to czas i w miejscach ogólnodostępnych. Aktywnoś

możemy dostosować do naszych preferencji. Możemy biegać o odpowiednich dla nas porach dnia. Zarówno poranne, jak i wieczorne bieganie ma swoje korzyści. Poranny trening jest dobry dla osób chcących pozbyć się zbędnych kilogramów, ponieważ przyspiesza przemianę materii i sprawia, że szybciej spalamy kalorie przez cały dzień. Jednocześnie pomaga nam się rozbudzić i zmobilizować do działania. Wieczorny trening również ma swoje plusy. Przede wszystkim pomaga w redukcji hormonu stresu – kortyzolu, który gromadzi się w naszym organizmie w ciągu dnia. Dodatkowo świetnie dotlenia organizm, a przez to ułatwia zasypianie. Każdy z nas sam może zdecydować, czy będzie biegać w samotności, ciesząc się ciszą i spokojem, czy jednak wybierze się na bieg ze znajomym lub w większej grupie. Ja od ponad pięciu lat cenię sobie bieganie w towarzystwie mojej dobrej znajomej Małgosi, z którą ucinamy sobie w czasie treningu miłe pogawędki. Dzięki temu trasa nam się nie dłuży, a my przy okazji możemy przegadać ważne dla nas sprawy. W towarzystwie jest zawsze milej i raźniej, a my wzajemnie motywujemy się na trasie, jeśli którejś z nas danego dnia gorzej się biega.

Do lasu lub parku

Najlepiej biegać w lasach lub parkach, po naturalnych ścieżkach, które pozwalając na lepszą amortyzację, chronią układ ruchu przed nadmiernym obciążeniem. Mieszkańcy Bielan mają to szczęście, że prawie jedną trzecią powierzchni dzielnicy stanowią obszary zielone, dlatego nie brakuje tu ścieżek do uprawiania biegania, nordic walkingu czy jazdy na rowerze. Jedną z charakterystycznych tras dla biegaczy jest tzw. Pętla Młocińska w Lesie Młocińskim. Wzdłuż ścieżek znajdują się słupki informacyjne pokazujące pokonaną odległość i jednocześnie pozwalające na dostosowanie dystansu do naszych możliwości. Równolegle do drogi rekreacyjnej w Parku Młocińskim biegnie ścieżka rowerowa, znajdująca się na wale przeciwpowodziowym.

Zaczynając przygodę z bieganiem, gdy mamy wątpliwości, czy stan naszego zdrowia pozwala nam na jego uprawianie, zapytajmy o radę lekarza. Dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą uprawiać tego sportu, dobrą alternatywą jest nordic wal king, czyli forma rekreacji polegająca na marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj aktywności może przynieść tak samo wiele korzyści dla naszego zdrowia jak bieganie, ale jego dużą zaletą jest odciążenie stawów, szczególnie ważne dla osób starszych. Na Bielanach początkujący biegacze mogą dołączyć do jednej z kilku samozwańczych grup biegowych, które zaczęły działać z potrzeby ludzi spotykających się spontanicznie na wspólnym bieganiu czy morsowaniu. Prężnie działa grupa Naprzód Młociny. – Grupa zwana przez nas „szajką biegową” działa na terenie naszej dzielnicy od maja 2014 r. Obecnie liczy przeszło 500 członków chcących zmienić coś w swoim życiu. Zrzesza w swoich szeregach różnych ludzi, z różnym nastawieniem do zdrowego trybu życia. Jedni chcą truchtać powoli, inni oczekują dłuższych, czterdziestokilometrowych wycieczek biegowych, a jeszcze inni chcą tylko morsować w okresie zimowym. Czyli każdy u nas znajdzie coś dla siebie – mówi aktywna sportowo dyrektor przedszkola 421 Anna Szymanek, która jest jednocześnie członkiem tej grupy od początku jej powstania. We wcześniejszym czasie grupa biegowa spotykała się systematycznie na samodzielnie organizowanych, wspólnych treningach biegowych kilka razy w tygodniu. Przez ostatnie dwa lata grupa spotyka się na zorganizowanych treningach biegowych w Lesie Bielańskim. Treningi, które odbywają się w okresie jesienno-zimowym, prowadzone są w poniedziałki przez pana Dariusza Wieczorka, a w środy przez panią Weronikę Zielińską. Dodatkowo od listopada, w środy, pani Weronika prowadzi zajęcia ogólnorozwojowe w sali gimnastycznej. Od trenerów i doświadczonych członków grupy można uzyskać cenne wskazówki, jak w rozsądny i bezpieczny sposób zacząć treningi biegowe. Grupa biegowa Naprzód Młociny to nie tylko bieganie, lecz także morsowanie, które w znakomity sposób hartuje nasz organizm. Już od listopada zwolennicy zimnych kąpieli spotykają się co tydzień, w każdą niedzielę o godz. 8:30 w Dziekanowie Polskim nad Jeziorem Dziekanowskim.