Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 

Szkolne Agendy Klimatyczne na Bielanach i Żoliborzu

Z początkiem roku szkolnego ruszyły Szkolne Agendy Klimatyczne angażujące młodzież w proces planowania i przeprowadzania prośrodowiskowych zmian, które uczniowie będą wprowadzać w swoich szkołach.

Aktywności w szkołach prowadzi Fundacja Civis Polonus, działająca na rzecz budowania i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i wzmacniania samorządności młodzieży. Projekt współfinansuje Biuro Edukacji m.st. Warszawa.

Członkowie Młodzieżowych Rad Dzielnic wraz z przedstawicielami Samorządów Uczniowskich zgłoszonych w projekcie szkół z dwóch dzielnic, Bielan i Żoliborza, biorą między innymi udział w warsztatach, zdobywając niezbędną wiedzę zarówno o kryzysie klimatycznym, procesach środowiskowych, jak i o mechanizmach oraz formach wprowadzania zmian społecznych. Celem projektu jest zaangażowanie młodzieży w pozytywne działania na rzecz jej najbliższego otoczenia, rozbudzenie świadomości środowiskowej oraz zapoznanie startujących w dorosłe życie młodych ludzi z działalnością samorządową.

Po otrzymaniu niezbędnej wiedzy młodzi liderzy, którzy zgłosili się do projektu, mają za zadanie zaangażować w prowadzone działania kolejnych uczniów ze swoich szkół. Uczniowie z najstarszych klas podstawówek oraz liceów przeprowadzają więc ogólnoszkolne apele klimatyczne, by następnie, w większym gronie, przeprowadzić całościowe badania-audyty, w których przyglądają się funkcjonowaniu placówek pod kątem zużycia zasobów (wody, energii, materiałów szkolnych), gospodarowania odpadami czy marnowania jedzenia, samodzielnie sprawdzając, z jakimi trudnościami mierzą się ich placówki szkolne.

W pilotażowym projekcie wzięło udział aż 10 szkół z Żoliborza i 6 z Bielan. Spotkały się one podczas ogólno-dzielnicowych debat, w trakcie których, wspólnie z zaproszonymi nauczycielami, dyrekcją, a także z przedstawicielami samorządów lokalnych, wypracowały systemowe sposoby radzenia sobie z narastającymi wyzwaniami środowiskowymi. Projekt zakłada bowiem współpracę pełnych środowisk szkolnych: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, Rad Rodziców z samorządami lokalnymi: władzami dzielnic i Warszawy, a także z ekspertami z dziedziny ochrony środowiska i zmian klimatycznych.

Podczas debat młodzież przedstawiła wnioski z przeprowadzonych w szkołach audytów, wymieniała się spostrzeżeniami, praktykami i doświadczeniami, a także dyskutowała o tym, co powinno ulec zmianie, a co wymaga dopracowania. Nie chodzi bowiem tylko o zmianę indywidualnych nawyków, ale o przystosowanie środowisk szkolnych, również z całą infrastrukturą budynków, do zmieniającego się świata, oraz wprowadzenie w placówkach zasad zrównoważonego rozwoju.

Przed nami jeszcze sporo pracy. Młodzież wspólnie z pracownikami szkoły i całą społecznością szkolną będzie podejmowała decyzje, jakie działania chcą przedsięwziąć, a następnie stanie przed prawdziwym wyzwaniem wprowadzenia realnych zmian. Działania te zostaną opisane tak, by inne szkoły mogły także skorzystać z wypracowanych rekomendacji.

Redakcja

Maj 2020
P W Ś C Pt S N
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Sytuacja na bielańskich ulicach

Warszawa, Nasze Bielany