Dla zapewnienia łatwości i wygody odbioru przekazywanych informacji serwis ten korzysta z technologii plików cookies. Jeśli chcesz zrezygnować z korzyści, które dają Ci pliki cookies, możesz to zrobić, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmian ustawień plików cookies oznacza, że będą one zapisane przez Twoją przeglądarkę.

Akceptuję

 
Ikonka kontrastu Zresetuj wielkość czcionki Powiększ czcionkę jednokrotnie Powiększ czcionkę dwukrotnie

Szkolne Agendy Klimatyczne na Bielanach i Żoliborzu

Z początkiem roku szkolnego ruszyły Szkolne Agendy Klimatyczne angażujące młodzież w proces planowania i przeprowadzania prośrodowiskowych zmian, które uczniowie będą wprowadzać w swoich szkołach.

Aktywności w szkołach prowadzi Fundacja Civis Polonus, działająca na rzecz budowania i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i wzmacniania samorządności młodzieży. Projekt współfinansuje Biuro Edukacji m.st. Warszawa.

Członkowie Młodzieżowych Rad Dzielnic wraz z przedstawicielami Samorządów Uczniowskich zgłoszonych w projekcie szkół z dwóch dzielnic, Bielan i Żoliborza, biorą między innymi udział w warsztatach, zdobywając niezbędną wiedzę zarówno o kryzysie klimatycznym, procesach środowiskowych, jak i o mechanizmach oraz formach wprowadzania zmian społecznych. Celem projektu jest zaangażowanie młodzieży w pozytywne działania na rzecz jej najbliższego otoczenia, rozbudzenie świadomości środowiskowej oraz zapoznanie startujących w dorosłe życie młodych ludzi z działalnością samorządową.

Po otrzymaniu niezbędnej wiedzy młodzi liderzy, którzy zgłosili się do projektu, mają za zadanie zaangażować w prowadzone działania kolejnych uczniów ze swoich szkół. Uczniowie z najstarszych klas podstawówek oraz liceów przeprowadzają więc ogólnoszkolne apele klimatyczne, by następnie, w większym gronie, przeprowadzić całościowe badania-audyty, w których przyglądają się funkcjonowaniu placówek pod kątem zużycia zasobów (wody, energii, materiałów szkolnych), gospodarowania odpadami czy marnowania jedzenia, samodzielnie sprawdzając, z jakimi trudnościami mierzą się ich placówki szkolne.

W pilotażowym projekcie wzięło udział aż 10 szkół z Żoliborza i 6 z Bielan. Spotkały się one podczas ogólno-dzielnicowych debat, w trakcie których, wspólnie z zaproszonymi nauczycielami, dyrekcją, a także z przedstawicielami samorządów lokalnych, wypracowały systemowe sposoby radzenia sobie z narastającymi wyzwaniami środowiskowymi. Projekt zakłada bowiem współpracę pełnych środowisk szkolnych: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, Rad Rodziców z samorządami lokalnymi: władzami dzielnic i Warszawy, a także z ekspertami z dziedziny ochrony środowiska i zmian klimatycznych.

Podczas debat młodzież przedstawiła wnioski z przeprowadzonych w szkołach audytów, wymieniała się spostrzeżeniami, praktykami i doświadczeniami, a także dyskutowała o tym, co powinno ulec zmianie, a co wymaga dopracowania. Nie chodzi bowiem tylko o zmianę indywidualnych nawyków, ale o przystosowanie środowisk szkolnych, również z całą infrastrukturą budynków, do zmieniającego się świata, oraz wprowadzenie w placówkach zasad zrównoważonego rozwoju.

Przed nami jeszcze sporo pracy. Młodzież wspólnie z pracownikami szkoły i całą społecznością szkolną będzie podejmowała decyzje, jakie działania chcą przedsięwziąć, a następnie stanie przed prawdziwym wyzwaniem wprowadzenia realnych zmian. Działania te zostaną opisane tak, by inne szkoły mogły także skorzystać z wypracowanych rekomendacji.

Redakcja